could espresso be more beautiful

I en espresso finner du otroligt många smaker, mer än i ett fint, franskt vin, alltså över 800 smakämnen.
Och för att förklara hur utvinningen av smakerna ser ut och hur det funkar så har jag två bilder som visar vilka färger smakerna har, och hur man ser det.
 
De två grundsmakerna är; SÖTMA - BESKHET
 
Sötman, har en väldigt mörk färg, och det är den som kommer först när du brygger en espresso. Och det är därför en ristretto är sötare(kortare) än en vanlig espresso.
- Jag kunde tagit en bättre första bild som är ännu mer mörkare, men ni får vad jag har för tillfället!
 
Beskheten, ser man komma fram med ett "tigermönster" med ljushet som tränger igenom sötmans mörka färg. och det är när beskheten/den ljusa färgen tar över helt som man drar espresson/stänger av den. Eftersom man då har en fin balans av smakerna.
 
Sedan skulle jag kunna förklara mer utförligt och gå in på olika bönor och vilken skillnad det kan vara på att få ut beskheten eller sötman från olika bönor, sorter och blandningar. Men det får vi ta en annan gång!
 
"Kom ihåg; Det börjar med sötman(första bilden) och efter tränger beskheten in(andra bilden)"
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0